Ústavní soud bude 17. prosince 2025 rozhodovat o návrhu na zrušení části zákona č. 67/2022 Sb., tzv. lex Ukrajina pro oblast školství, konkrétně § 2 odst. 5 a 6.
Tato ustanovení umožňují, aby ředitel nebo ředitelka školy rozhodli, že se děti s dočasnou ochranou (typicky děti z Ukrajiny) nemohou účastnit běžného zápisu do prvních tříd základní školy a místo toho pro ně škola vyhlásí zvláštní zápis v pozdějším termínu. Návrh na zrušení podala skupina senátorů v čele se senátorem Janem Grulichem a senátorem Jiřím Růžičkou.
Napadená ustanovení se do zákona dostala pozměňovacím návrhem v rámci projednávání tzv. lex Ukrajina VII. Pozměňovací návrh neměl podporu MŠMT a už během legislativního procesu se proti němu vymezila část odborné veřejnosti i větší skupina senátorů.
Společně s organizací META, o. p. s. jsme Ústavnímu soudu zaslali vyjádření jako amicus curiae. Popsali jsme v něm naše zjištění o průběhu zvláštních zápisů v roce 2025 v Praze a upozornili na diskriminační charakter právní úpravy a rizika, která v praxi přináší.
V amicus curiae brief jsme upozornili na to, že:
- Třetina dětí s dočasnou ochranou nebyla ve zvláštním zápisu, který proběhl na 16 školách v Praze, přijata. Jako důvod se jeví naplnění kapacit už v prvním (standardním) kole zápisů. V praxi to ale znamená, že děti s dočasnou ochranou se prvního kola vůbec nemohly zúčastnit, nemohly se ucházet o přijetí do své spádové školy a nebyly posuzovány podle stejných, předem daných nediskriminačních kritérií jako ostatní děti.
- Nevede se ucelený přehled o tom, kam byly nepřijaté děti následně umístěny, a z dostupných informací nevyplývá, že by se cíl „rovnoměrného rozmístění“ systematicky sledoval a řídil. Naopak právní úprava zvyšuje riziko faktické segregace.
- Odkládání zápisu dětí s dočasnou ochranou do samostatného, pozdějšího termínu může prohlubovat jejich sociální vyloučení. Pro děti i jejich rodiče to znamená měsíce nejistoty a může to v nich posilovat nežádoucí pocit jinakosti.
- Existují méně omezující prostředky (např. různé formy „předzápisů“ pro všechny děti), které nejsou diskriminační vůči jediné skupině a umožňují zmapovat potřeby škol i dětí.
Chápeme, že příchod velkého počtu ukrajinských uprchlíků znamenal a v řadě míst stále znamená pro školy i zřizovatele výraznou zátěž. Zároveň ale platí, že systémové problémy a nedostatečnou podporu škol není možné řešit způsobem, který v praxi vede k nerovnému zacházení s určitou skupinou dětí a zvyšuje riziko segregace.
Celý text našeho amicus curiae brief je k dispozici zde: Pl. US 30-25 – amicus curiae b rief (zvláštní zápisy) (3)
Factsheet upozorňující na problematické aspekty navrhované úpravy během legislativního procesu najdete zde: 2024-12 Factsheet k Lex Ukrajina VII – oddělené zápisy do škol_akt. Senát